poniedziałek, 29 listopada 2010

Trzy podgatunki gier strategicznych

Gry strategiczne polegają na umiejętnym planowaniu, obieraniu odpowiedniej strategii, taktyki. Trzeba się tu wykazać min. umiejętnościami dowodzenia np. oddziałami wojsk. Dzielimy je na RTS-y, gry turowe i ekonomiczne.
Gra komputerowa Heroes
Gry turowe (turówki, taktyczne) były pierwszymi grami strategicznymi. Gracze wykonują tu ruchy na zmianę tzn. raz jeden gracz wykonuje swój ruch, następnie drugi. Nie ma ograniczonego czasu jednak jest ograniczona liczba ruchów, strzałów itd., dlatego też gra ta wymaga dobrego opracowania taktyki. Gracz może udoskonalać swoje wojska, odkrywać nowe tereny. Sceneria opiera się przeważnie na historycznych konfliktach, wojnach np. II wojna światowa. Przykładem takiej gry jest "Heroes of Might and Magic" lub "Syndicate Wars".

Real Time Strategy, czyli RTS-y (Strategie Czasu Rzeczywistego) różnią się od turówek tym, że przeciwnicy grają równocześnie, w tym samym czasie. Celem jest jak najszybszy rozwój podlegającego graczowi wojska. Czyli wyprodukowanie w jak najkrótszym czasie jak najwięcej oddziałów, jak najlepsze uzbrojenie ich, wyszkolenie, bo tylko w ten sposób można pokonać przeciwnika. RTS-y wymagają szybkiego, zdecydowanego myślenia, przewidywania posunięć wroga, dobrego planowania. Do klasyków i pozycji, stanowiących naprawdę dobre gry pod względem ilości sprzedanych egzemplarzy, zaliczamy min. "Warcraft", "Starcraft", " Dune2".

W grach strategicznych ekonomicznych gracz wciela się w rolę menedżera. Zarządza on jakimś miastem, klubem sportowym czy jakąś gałęzią przemysłu np. koleją i czerpie satysfakcję z rozwoju podległego mu "przedsiębiorstwa". Grający boryka się tu z takimi problemami jak brak pieniędzy, konkurencja. Gdy gracz odnosi sukcesy to gra oferuje coraz więcej gałęzi rozwoju ekonomicznego, coraz więcej opcji.
---
Artykuł pochodzi z serwisu Publikuj.org.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz